Την πρόθεσή του να διεκδικήσει εκ νέου τον δήμο Πειραιά, όταν γίνουν δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, τον Οκτώβριο του 2019, τονίζει σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης.
«Αυτά που υποσχεθήκαμε, είτε τα υλοποιήσαμε είτε τα δρομολογήσαμε, ενώ έχουμε μειώσει έως τώρα δύο φορές τα δημοτικά τέλη και φιλοδοξία μας είναι να τα μειώσουμε και το 2019, ώστε να κλείσει η περίοδός μας με μια συνολική μείωση τελών μεγαλύτερη του 10%» αναφέρει.
Εκτιμά ότι μέσα στο έτος θα υπάρξει ανάδοχος για την ανάπλαση του Μικρολίμανου και σημειώνει ότι θα προχωρήσουν τα έργα στον Αγιο Διονύσιο και τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο θα βγει στον «αέρα» ο διεθνής διαγωνισμός για την εξεύρεση επενδυτή στο κτίριο του Πύργου.
Μιλά, επίσης, για το ενδιαφέρον που επιδεικνύουν εταιρείες για την κατασκευή ξενοδοχείων στην πόλη, ενώ υπογραμμίζει ότι το ναυτιλιακό cluster που έχει δημιουργηθεί και οι επενδύσεις στον ΟΛΠ, κατά ένα μεγάλο ποσοστό, θα συμπαρασύρουν αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες να επιστρέψουν στον Πειραιά.
Εκφράζει τη διαφωνία του δήμου για την κατασκευή εμπορικού κέντρου μέσα στο λιμάνι, ενώ συμπληρώνει ότι στην πρόθεση όλων, της κυβέρνησης, του δήμου, της περιφέρειας και του ΟΛΠ, είναι να γίνει η πόλη λιμάνι εκκίνησης αφετηρίας κρουαζιέρας.
Για την καθυστέρηση των έργων στα μέσα σταθερής τροχιάς, δηλώνει πως «ότι χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί, έχει πέσει έξω», εκτιμώντας ωστόσο ότι όταν το μετρό λειτουργήσει στην πόλη, θα διαφοροποιήσει τη λειτουργία της προς το καλύτερο. Αναφέρεται, ακόμα, στις «Ημέρες Θάλασσας» που διοργανώνει για τέταρτη φορά ο Πειραιάς, από 1 έως 10 Ιουνίου 2018, και συμπίπτει και με τη γιορτή των Ποσειδωνίων.
Κληθείς να σχολιάσει το γεγονός ότι μετά το 2010 κάποιοι θεώρησαν τη βία ως αντίδοτο στα μνημόνια, ο δήμαρχος Πειραιάς αναφέρει ότι «από όπου και αν προέρχεται η βία, δεν μπορεί να είναι μέσο επίλυσης προβλημάτων και διαφωνιών», συμπληρώνοντας ότι «τα κόμματα στο θέμα αυτό θα έπρεπε να τοποθετούνται κάθετα με τον ίδιο τρόπο και όχι με πλάγιες τοποθετήσεις».
Ερ: Φέτος οι «Ημέρες Θάλασσας» διοργανώνονται στον Πειραιά από 1 έως 10 Ιουνίου 2018 και συμπίπτουν και με τη γιορτή των Ποσειδωνίων.
Απ: Οι «Ημέρες Θάλασσας» είναι ένας θεσμός που γιορτάζεται στον Πειραιά για τέταρτη χρονιά. Ξεκίνησαν το 2015, με αφορμή τη διοργάνωση της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας από τον δήμο Πειραιά και από τότε, κάθε χρόνο, αυτός ο θεσμός ενισχύεται και στηρίζεται όλο και περισσότερο, με τη συμμετοχή συλλόγων και αθλητικών σωματείων. Οι «Ημέρες Θάλασσας» είναι μία συλλογική διαδικασία, καθώς τη διοργανώνει η πόλη για την πόλη. Στο επίκεντρο της διοργάνωσης είναι η θάλασσα, η ναυτιλία, ο αθλητισμός, η ψυχαγωγία και η εκπαίδευση και απευθύνεται τόσο σε δημότες, όσο και σε επισκέπτες από όλο το Λεκανοπέδιο. Το μέλλον του Πειραιά είναι στη θάλασσα κι εκεί πρέπει να κοιτάμε σε όλη την “ πολιτική” μας και σε όλο το σκεπτικό μας.
Ερ: Τα Ποσειδώνια 2018 γίνονται ξανά μακριά από το «σπίτι» τους, το μεγάλο λιμάνι. Πόσο εφικτό είναι να δούμε τη ναυτιλιακή αυτή διοργάνωση το 2020 στον Πειραιά;
Απ: Είναι δύσκολο, αλλά για εμάς η επιστροφή των Ποσειδωνίων αποτελεί εκτός από επιθυμία και ένα στοίχημα. Το μοναδικό πρόβλημα που υπάρχει για την επιστροφή τους είναι η μη ύπαρξη μεγάλου εκθεσιακού κέντρου, που να μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της μεγαλύτερης ναυτιλιακής συνάντησης παγκοσμίως. Το παλεύουμε, δεν είναι τόσο εύκολο. Συζητήσαμε και με τη διοίκηση του ΟΛΠ την πιθανότητα εξεύρεσης χώρου στη χερσαία λιμενική ζώνη. Πραγματικά θα ήταν για εμάς όνειρο να δούμε στο λιμάνι του Πειραιά ένα εκθεσιακό κέντρο, όπου θα γίνεται η έκθεση των Ποσειδωνίων δίπλα ακριβώς στο μεγάλο λιμάνι της χώρας.
Ερ: Έχει υπάρξει ενδιαφέρον για το θέμα των Ποσειδωνίων από τη διοίκηση του ΟΛΠ;
Απ: Δεν έχουμε κάποια θετική απάντηση. Μη ξεχνάμε πόσο σημαντική είναι η χρήση ενός χώρου χιλιάδων τετραγωνικών. Ο διοργανωτής των Ποσειδωνίων, κ. Βώκος, μας έχει πει και επισήμως ότι αν ποτέ αποφασιστεί η κατασκευή κάποιου συνεδριακού κέντρου στον Πειραιά, θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 40.000 τετραγωνικών μέτρων, με κατάλληλες υποδομές εστίασης και άλλων υπηρεσιών. Θα συζητήσουμε την επιστροφή τους με τη διοίκηση του λιμανιού. Ωστόσο, είναι κάτι που προφανέστατα αποκλείεται να γίνει μέχρι το 2020.
Ερ: Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες επέλεξαν για διάφορους λόγους να μετακομίσουν εκτός Πειραιά. Διαμορφώνονται συνθήκες για την επιστροφή τους;
Π: Διαμορφώνονται σταδιακά, αλλά χρειάζεται χρόνος. Κατά τη γνώμη μου οι ναυτιλιακές εταιρείες έφυγαν από τον Πειραιά, διότι η πόλη παλαιότερα δεν ήταν τόσο «φιλική» για να τις φιλοξενήσει. Σε λίγα χρόνια όμως, όπως ξέρετε, θα έχουμε στην πόλη το Μετρό, ενώ τελειώνει και το Τραμ. Υλοποιούνται μία σειρά από αναπλάσεις στην πόλη, αλλά και οι επενδύσεις στον ΟΛΠ, που κατά ένα μεγάλο ποσοστό θα συμπαρασύρουν αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες, αρκεί να μην έχουν αγοράσει ιδιόκτητα κτήρια στα βόρεια ή στα νότια προάστια. Αποτελεί στόχο μας να επιστρέψουν στην πόλη μας οι ναυτιλιακές εταιρείες και πιστεύω ότι σταδιακά γίνεται. Σημαντικό ρόλο παίζει και το ναυτιλιακό cluster που έχει δημιουργηθεί από το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, την Ένωση Εφοπλιστών και από το ΕΒΕΠ.
Ερ: Σκέψεις και αποφάσεις για νέες ξενοδοχειακές μονάδες στον Πειραιά. Μπορούμε να κάνουμε λόγο για τη διαμόρφωση ενός νέου αυτόνομου τουριστικού προορισμού σε συνδυασμό και με την ανάπτυξη της κρουαζιέρας;
Απ: Ο Πειραιάς εμφανίζει το τελευταίο διάστημα έντονο ενδιαφέρον για την κατασκευή ξενοδοχείων. Και αυτό έχει να κάνει με την πρόθεση όλων μας, της κυβέρνησης, του δήμου, της περιφέρειας και του ΟΛΠ, ώστε η πόλη του Πειραιά να γίνει λιμάνι εκκίνησης αφετηρίας κρουαζιέρας ( home port) που χρειάζεται οπωσδήποτε ξενοδοχειακές μονάδες.
Ο ΟΛΠ παρουσιάζει την πρόθεσή του στο master plan να κατασκευάσει τέσσερα ξενοδοχεία στη χερσαία λιμενική ζώνη, τρία πεντάστερα και ένα τετράστερο. Ως δημοτική Αρχή έχουμε πει ότι χρειαζόμαστε ξενοδοχεία. Στα ξενοδοχεία του ΟΛΠ, θα υπάρχουν σύγχρονοι συνεδριακοί χώροι που λείπουν από την πόλη και το λιμάνι. Επίσης, το κτήριο του Πύργου, τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο, θα βγει σε διεθνή διαγωνισμό. Ήδη, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον εταιρείες για την αξιοποίησή του. Θα το δούμε, ωστόσο, στην πράξη, όταν θα βγει ο διαγωνισμός. Απορώ πως δεν μπόρεσε κανείς να εκμεταλλευτεί τον Πύργο του Πειραιά από το 1973. Εμείς έχουμε ενδιαφέρον προφορικό και πιστεύω βάσιμο ότι θα μετουσιωθεί και σε πραγματικό. Θα γίνει διαγωνισμός και θα υπάρξει ανάδοχος. Όμως και στα παλιά κτήρια της «Παπαστράτος», το ένα κτήριο υπάρχει μεγάλη περίπτωση να γίνει ξενοδοχειακή μονάδα, καθώς έχει εκφράσει ενδιαφέρον η εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων «Dimand». Ξέρουμε ότι το Mistral στην Καστέλα έχει αγοραστεί από ξένους επενδυτές και θα γίνει μία εκ βάθρων ανακαίνιση. Επίσης, υπήρχε ενδιαφέρον από την οικογένεια Μεταξά για το παλιό εργοστάσιο του κονιάκ στην οδό Αριστείδου, όπου και αυτοί είχαν μπει σε ένα πρόγραμμα να γίνει ξενοδοχείο. Επίσης, στην Ομηρίδου Σκυλίτση, γαλλικός πολυεθνικός όμιλος θέλει να κατασκευάσει ξενοδοχείο. Ενδιαφέρον υπάρχει, ωστόσο όλα αυτά θέλουν χρόνο, ειδικά σε μία χώρα όπως η Ελλάδα, όπου δεν διευκολύνουμε τις επενδύσεις με όλες τις διαδικασίες που υπάρχουν.
Ερ: Για το κτήριο του Πύργου έγιναν προσπάθειες και από προηγούμενες διοικήσεις για αξιοποίηση, αλλά υπήρχε φόβος για τη στατικότητά του. Το έχετε ερευνήσει το γεγονός;
Απ: Το έχουμε ερευνήσει και έχουμε κάνει στατικές μελέτες. Δεν υπάρχει σήμερα κτήριο που να έχει «έλλειμμα» και να μην μπορεί να επισκευαστεί με τις κατάλληλες ενισχύσεις και να αξιοποιηθεί. Ανεβαίνει βέβαια το κόστος της επένδυσης για τον όποιο ανάδοχο. Πιστεύουμε πως ο Πύργος του Πειραιά είναι σε καλή κατάσταση. Αυτό βέβαια θα το ελέγξουν και οι υποψήφιοι επενδυτές, που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον. Όπως προανέφερα, είμαι αισιόδοξος ότι θα έχουμε αίσιο αποτέλεσμα για την αξιοποίηση του Πύργου.
Ερ: Αναφορικά με το επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ υπάρχουν διαφωνίες από τη δημοτική Αρχή;
Απ: Η διαφωνία μας σε ό,τι αφορά στο επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ, είναι η δημιουργία εμπορικού κέντρου τύπου mall στη χερσαία λιμενική ζώνη. Θεωρούμε ότι αυτές είναι λειτουργίες που πρέπει να ασκεί η πόλη και όχι το λιμάνι. Το λιμάνι πρέπει να ασχολείται με λιμενικές και τουριστικές δραστηριότητες. Ο ΟΛΠ έχει προτείνει τη δημιουργία εμπορικού κέντρου στο νέο προβλήτα κρουαζιέρας και εμείς έχουμε εκφράσει τη διαφωνία μας.
Ερ: Γιατί κ. δήμαρχε η δημιουργία ενός εμπορικού κέντρου μέσα στο λιμάνι ενοχλεί την πόλη; Αφού οι επιβάτες κρουαζιέρας οδηγούνται κατευθείαν με λεωφορεία στην Ακρόπολη.
Απ: Όταν γίνει home porting ο Πειραιάς, οι επιβάτες της κρουαζιέρας θα μένουν σε ξενοδοχεία της πόλης, δύο με τρία βράδια το λιγότερο στην αναχώρηση και στην επιστροφή τους. Πολλοί από αυτούς θα μένουν σε ξενοδοχεία της Cosco στο λιμάνι. Το θέμα δεν είναι να δημιουργήσουμε μία νέα πόλη μέσα στο λιμάνι. Εμείς θέλουμε ο κόσμος της κρουαζιέρας να διοχετευτεί στην πόλη και να στηρίξει την τοπική αγορά. Έχουμε εκφράσει τις αντιρρήσεις μας για το mall στον ΟΛΠ και στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) το αρμόδιο όργανο που αποτελείται από εννέα υπουργεία.
Ερ: Τι απαντάτε στις ανησυχίες κατοίκων της Πειραϊκής για υποβάθμιση της περιοχής τους από την κατασκευή νέων προβλητών για εξυπηρέτηση υπερσύγχρονων κρουαζιερόπλοιων;
Απ: Για την Πειραϊκή υπάρχουν δύο Κινήσεις πολιτών. Κοιτάζοντας ορισμένοι, κατά την άποψή μου, μονόπλευρα το θέμα, δημιούργησαν υπερβολικό φόβο σε μια μερίδα κατοίκων και έβαλαν θέμα για τη σκοπιμότητα του νέου προβλήτα κρουαζιέρας, με τη λογική ότι ενώ η κρουαζιέρα δεν έχει ανοδική πορεία, αλλά καθοδική, γιατί χρειαζόμαστε νέες θέσεις για πολύ μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια. Επειδή δεν έχω κανένα λόγο να μη διαφωτίσουμε την υπόθεση, συναντήθηκα με τον αρμόδιο υπουργό Π. Kουρουμπλή και θα υπάρξει συνάντηση με τη διοίκηση του ΟΛΠ, ώστε να δούμε το θέμα της σκοπιμότητας. Από εκεί και πέρα, θεωρώ ότι η αλλαγή των καυσίμων στα πλοία βάσει διεθνούς οδηγίας και ο εξηλεκτρισμός των πλοίων, μειώνουν την όποια ρύπανση δημιουργεί ένα λιμάνι και θέλω να πιστεύω ότι η όχληση δεν θα είναι στον βαθμό που ενδεχομένως φοβούνται κάποιοι κάτοικοι. Από την άλλη, να είμαστε και ειλικρινείς: το λιμάνι του Πειραιά είναι εθνική υπόθεση. Δεν μπορεί μια πόλη λιμάνι να έχει μόνο τα καλά του λιμανιού και ενδεχομένως και μία δραστηριότητα που ίσως να μην ευνοεί κάποιες συγκεκριμένες ομάδες κατοίκων. Τους έχω εξηγήσει ότι σε κάθε μεγάλη επένδυση στη χώρα κάποιοι μπορεί να πλήττονται. Αν λοιπόν η κυβέρνηση, όπως μου έχει πει και η αρμόδια υπουργός, θεωρεί ότι η επέκταση της κρουαζιέρας είναι μια εθνική υπόθεση, πρέπει να δούμε τι είναι καλό συνολικά για τη χώρα. Παρόλα αυτά είπα στους κατοίκους ότι εγώ θα μπω μπροστά για να συζητήσουμε ορισμένα πράγματα, να δω τις περιβαλλοντικές μελέτες και μία σειρά θεμάτων που θα μειώσουν την ανησυχία των κατοίκων για το τι πρόκειται να γίνει.
Ερ: Κύριε δήμαρχε γνωρίζω ότι κυκλοφορείτε πολλές φορές και πεζός στον Πειραιά και έχει δει με τα μάτια σας το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Σας έχει δοθεί σαφές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων σταθερής τροχιάς (τραμ, μετρό);
Απ: Το τραμ έπρεπε να έχει παραδοθεί τον τρίτο μήνα του 2015. Ότι χρονοδιάγραμμα μάς έχουν θέσει έχει πέσει έξω. Το μόνιμο επιχείρημα και η μόνιμη αντιπαράθεση είναι μεταξύ της αναδόχου εταιρείας και της αρχαιολογίας. Η μεν ανάδοχος λέει ότι μας καθυστερεί η αρχαιολογία, η οποία, από την πλευρά της, έχει μία διαφορετική τοποθέτηση και άποψη. Γι αυτό είπα ότι είμαστε μια χώρα που δεν ευνοούμε τις επενδύσεις.
Το μετρό ήταν αρχικά να τελειώσει το 2017. Τώρα, μας έχουν πει για δεύτερο εξάμηνο του 2020 και προχωρούμε. Αυτό το έργο είχε προβλήματα στη μελέτη, στον σταθμό του λιμανιού που είναι ένα δύσκολος σταθμός και στον σταθμό στο Μανιάτικα που είναι βραχώδης περιοχή και είχε πρόβλημα στην εκτέλεσή.
Ερ: Στην τελετή εγκαινίων, στα Μανιάτικα, μας είχαν πει ότι σε έξι μήνες ο μετροπόντικας θα φθάσει Πειραιά.
Απ: Ο μετροπόντικας έφθασε στον Πειραιά, τον υποδεχθήκαμε, αλλά έφθασε παρακάμπτοντας το λιμάνι. Εκεί υπάρχουν προβλήματα και δεν μπορούν να τεθούν σε λειτουργία οι σταθμοί Μανιάτικα Πειραιά, παρακάμπτοντας το λιμάνι. Θεωρώ ότι το 2021 θα είναι μια ημερομηνία που λογικά θα λειτουργήσει το μετρό στον Πειραιά. Από τη μικρή εμπειρία που έχω αποκτήσει τα 3,5 χρόνια ως δήμαρχος, βλέπω ότι δυστυχώς τα χρονοδιαγράμματα για πάρα πολλούς λόγους και όχι μόνο στον Πειραιά (ξέρουμε την ιστορία του μετρό στη Θεσσαλονίκη) καθυστερούν μονίμως.
Εκτιμώ ότι το κυκλοφοριακό στον Πειραιά θα πάρει μία ανάσα, όχι τόσο με το τραμ για να είμαστε ειλικρινείς, αλλά με το μετρό που θα διαφοροποιήσει αρκετά τη λειτουργία της πόλης προς το καλύτερο.
Ερ: Δικαστικό μέγαρο στη Ράλλειο. Εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σύντομα;
Απ: Όχι δεν εκτιμώ ότι θα ολοκληρωθεί σύντομα και μόνο ο δήμος δεν ευθύνεται. Κινηθήκαμε ταχύτατα από την πρώτη στιγμή. Έχουμε παραχωρήσει το κτήριο δωρεάν για τα επόμενα χρόνια, αλλά δυστυχώς οι καθυστερήσεις είναι πολύ μεγάλες. Πήρε απόφαση το Ταμείο Χρηματοδοτήσεως Δικαστικών Κτιρίων (ΤΑΧΔΙΚ), με την οποία αποδέχεται -με κάποιες επεξηγήσεις- την πρόταση του δήμου Πειραιά, ο οποίος θα εκτελέσει και το έργο, αλλά αν δεν δω εγγραφή σε προϋπολογισμό -είτε στον κρατικό προϋπολογισμό είτε στο υπουργείο Δικαιοσύνης- δεν είμαι αισιόδοξος. Από το 2015 που είχαμε ολοκληρώσει τις διαδικασίες, έχει περάσει πολύς καιρός και δεν βλέπω μεγάλη κινητικότητα και μάλιστα για να είμαι ειλικρινής, θα τεθεί στο επόμενο δημοτικό συμβούλιο για να εξετάσουμε τι θέλουμε να κάνουμε. Διότι, σκοπός δεν είναι να παραχωρήσουμε ένα κτήριο, να το έχει το υπουργείο Δικαιοσύνης και να παραμένει κουφάρι. Σκοπός είναι να πάρει κάποιος το κτήριο και να το φτιάξει. Θα συζητήσουμε το θέμα με τους εκπροσώπους της κυβέρνησης το επόμενο διάστημα.
Ερ: Μικρολίμανο. Πότε αναμένεται να προχωρήσει η ανάπλασή του; Υπάρχουν αντιδράσεις;
Απ: Δεν νομίζω ότι υπάρχουν αντιδράσεις από τους καταστηματάρχες, καθώς ήδη γνωρίζουν ότι είναι σαφής και οριστική η δικαστική απόφαση για κατεδάφιση των παράνομων κατασκευών που υπάρχουν στον αιγιαλό. Οι πέργκολες θα φύγουν ούτως ή αλλιώς. Έχουμε συζητήσει με τους καταστηματάρχες και οι περισσότεροι έχουν αντιληφθεί ότι μία ανάπλαση θα τους βοηθήσει μακροπρόθεσμα. Στις 16 Μαΐου, βγήκε και το σχετικό ΦΕΚ για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε. Ο χώρος δίπλα στη θάλασσα θα είναι χώρος περιπάτου για όλους τους δημότες του Πειραιά, ενώ θα φύγουν όλες οι πέργκολες των καταστημάτων. Στο Φλοίσβο, για παράδειγμα, τα εστιατόρια δεν είναι δίπλα στη θάλασσα και αυτό συμβαίνει σε πολλά μέρη του κόσμου. Εκτιμώ ότι ο κόσμος, λόγω της ανάπλασης, θα έρθει και θα καλύψει την όποια τυχόν απώλεια από κάποιον που ήθελε να τρώει δίπλα στη θάλασσα. Δηλαδή, τα επιχειρήματα αυτά είναι σχετικά. Σε ό,τι αφορά την ανάπλαση, ο χώρος θα είναι ήπιας κυκλοφορίας με νέες πλακοστρώσεις, ασφαλτοστρώσεις και φωτιστικά.
Για να προχωρήσει, θα πρέπει να γίνει προγραμματική σύμβαση με την περιφέρεια που χρηματοδοτεί το έργο με κονδύλι 5,5 εκατ. ευρώ, να περάσει ελεγκτικό και να βγει η προκήρυξη. Εκτιμώ ότι μέσα στο έτος θα έχουμε ανάδοχο για την ανάπλαση του Μικρολίμανου.
Επίσης, θα προχωρήσει το συντομότερο και η μεγάλη ανάπλαση του Αγ. Διονυσίου την οποία θα εκτελέσει η περιφέρεια. Πρόκειται για ένα έργο 15 εκατ. ευρώ.
Ερ: Σκοπεύετε να διεκδικήσετε τη δημαρχία και την επόμενη φορά;
Απ: Βεβαίως. Είναι σαφές αυτό. Προχθές μιλούσα σε έναν συνάδελφό σας και έλεγα πως ορισμένες προεκλογικές εξαγγελίες, οι οποίες μπορεί να μην ολοκληρωθούν στη διάρκεια των πέντε ετών, αφού σχετίζονται και με τη συνολικότερη κατάσταση στη χώρα, θα έχουν δρομολογηθεί σε τέτοιο βαθμό, που θα εκτελεστούν την επόμενη περίοδο. Αυτό δεν αφορά αθέτηση υποσχέσεων, γιατί αυτά τα οποία υποσχεθήκαμε είτε τα υλοποιήσαμε είτε τα δρομολογήσαμε. Με την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση, έχουμε ήδη εξασφαλίσει 80 εκατ. ευρώ, με τα οποία επί της ουσίας θα χρηματοδοτήσουμε αυτές τις εξαγγελίες. Η Ο.Χ.Ε., το νέο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο, είναι ουσιαστικά το master plan για την πόλη και αποτελείται από τρεις τομείς: Κοινωνική συνοχή που περιλαμβάνει βοήθεια σε συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκη, επιχειρηματικότητα και smart υπηρεσίες αλλά και αναπλάσεις.
Ερ: Προαναγγείλατε νέες μειώσεις των δημοτικών τελών.
Απ: Μειώσαμε 3% το 2017, 3% το 2018 και φιλοδοξία μας είναι να μειώσουμε άλλο τόσο, ίσως και λίγο περισσότερο το 2019, ώστε να κλείσει η περίοδός μας με μια συνολική μείωση μεγαλύτερη του 10%. Αν τελικά γίνουν εκλογές τον Οκτώβριο, αυτή η δημοτική Αρχή θα προλάβει και τον προϋπολογισμό του 2020. Θεωρώ ότι μία μείωση 10, 12% σε μία δημαρχιακή θητεία, εν μέσω κρίσης, είναι σημαντική, καθώς είχαν να μειωθούν δημοτικά τέλη στον δήμο Πειραιά πάνω από 25 χρόνια.
Ερ: Τι ενέργειες έχει κάνει ο δήμος Πειραιά για τα εγκαταλελειμμένα κτήρια;
Απ: Έχουμε περίπου 95 με 100 εγκαταλελειμμένα κτήρια, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι δυστυχώς διατηρητέα. Ο νόμος είναι πολύπλοκος, ενώ οι περιουσίες αυτές ανήκουν σε πολλούς κληρονόμους ή σε άτομα που ζουν εκτός Ελλάδας.
Ερ: Δεν υπάρχει επικινδυνότητα για τους πολίτες από αυτά τα κτήρια;
Απ: Ως δήμος, κατεδαφίσαμε τρία εγκαταλελειμμένα κτήρια στην Παλαιά Κοκκινιά με εισαγγελική παρουσία και αδειοδότηση. Υπάρχει μία διαδικασία, η οποία δεν είναι εύκολη, γιατί δεν έχει ο δήμος ίδια μέσα να προχωρήσει σε κατεδαφίσεις. Πρέπει να γίνει με εταιρείες εργολάβους. Σκοπεύουμε, για το θέμα, να κάνουμε μία ανοιχτή ανάθεση, όχι στο να αντιμετωπίσουμε το σύνολο των κτηρίων που έχουν εγκαταλειφθεί, αλλά για περιπτώσεις που η υπηρεσία δόμησης κρίνει ότι υπάρχει επικινδυνότητα. Για το θέμα, σας αναφέρω ότι η σχετική νομοθεσία παραπέμπει σε ένα βασιλικό διάταγμα του 1929, που κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να αλλάξει κάποια στιγμή, αν θέλουμε να εκσυγχρονιστούμε. Δεν κατανοώ γιατί να χαρακτηρίζουμε διατηρητέο ένα παλιό κτήριο που είναι ετοιμόρροπο και να μην μπορούμε να παρέμβουμε. Θα έπρεπε για αυτά να έχουμε πιο εύκολες λύσεις.
Ερ: Είστε πρόεδρος του Ολυμπιακού, αλλά και δήμαρχος Πειραιά. Θέλετε να σχολιάσετε την πρόσφατη επίθεση στον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, αλλά και το γεγονός ότι μετά το 2010 κάποιοι θεώρησαν τη βία ως αντίδοτο στα μνημόνια;
Απ: Από όπου και αν προέρχεται η βία, είτε ξεκίνησε από αντίδραση στα μνημόνια, είτε από λόγους εθνικούς η εθνικιστικούς, είτε ποδοσφαιρικούς -σας μιλώ με την ιδιότητα μου και ως πρόεδρος του Ολυμπιακού- θεωρώ ότι δεν μπορεί να είναι μέσο επίλυσης προβλημάτων και διαφωνιών. Υπάρχει δημοκρατία στην Ελλάδα. Υπάρχουν εκλογές και θα έρθει εκείνη η ώρα, που είτε ο δήμαρχος Πειραιά, είτε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, είτε ο πρωθυπουργός, είτε ο βουλευτής, θα κριθεί κατευθείαν από τον κόσμο για τις απόψεις και τις θέσεις του. Δεν μπορούμε να ζούμε σε μία «ζούγκλα» και επειδή εμένα δεν μου αρέσει αυτά που λέει ο άλλος να τον χτυπάω ή να με χτυπάει εκείνος. Επίσης, θα έπρεπε τα κόμματα πάντα να τοποθετούνται κάθετα με τον ίδιο τρόπο και όχι με πλάγιες τοποθετήσεις. Η βία πρέπει να είναι καταδικαστέα από όλους μας.
Πάρης Τσιριγώτης
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ