Συνάντηση με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φ. Κουβέλης είχε σήμερα (22/10/2018) ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γ. Γαβρίλης. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει στον κ. Υπουργό τις θέσεις της Αυτοδιοίκησης για τη σχέση της πόλης με το λιμάνι και την αναπτυξιακή πρόταση για την ευρύτερη περιοχή.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γ. Γαβρίλης επισήμανε ότι η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά αναπτύχθηκε διαχρονικά γύρω από το λιμάνι χωρίς σχέδιο και κανόνες με αποτέλεσμα να συναθροίζει κατοικίες, βιομηχανικές και άλλες συναφείς οχληρές δραστηριότητες που εκτείνονται από τη θάλασσα και τις διαδοχικά επιχωματωμένες περιοχές έως την κορυφή του βουνού με αποτέλεσμα να μην ξεχωρίζει κανένας τα όρια του αιγιαλού, της βιομηχανικής ζώνης, της ζώνης κατοικίας ή ότι απέμεινε απ’ το δάσος.
Η επίσημη πολιτεία ουδέποτε άσκησε το θεσμικό ρόλο και τις αρμοδιότητές της, επιλέγοντας να “κλείνει το μάτι” προς όλες τις πλευρές, δημιουργώντας μια περιοχή χωρίς υποδομές και προοπτική βιώσιμης ανάπτυξης. Σήμερα, η εμπειρία απ’ αυτό το μοντέλο ανάπτυξης, πρέπει να κάνει όλες τις πλευρές σοφότερες. Μ’ αφορμή το υπό έγκριση “Επιχειρησιακό Σχέδιο ΟΛΠ” (Cosco), πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η υλοποίησή του δεν πρέπει να δημιουργεί νέες, πρόσθετες επιβαρύνσεις για την πόλη και τους κατοίκους, δεν θα επεκτείνει απεριόριστα το λιμάνι προς τη θάλασσα δημιουργώντας γη και υπεραξίες από το μηδέν και δεν θα προσθέσει στην ήδη επιβαρυμένη περιβαλλοντικά περιοχή του λιμανιού νέες χρήσεις πέραν των απολύτως απαραίτητων λειτουργικών αναγκών του λιμένα.
Το λιμάνι πρέπει να είναι ανοικτό στην πόλη και στις ανάγκες της και να μην λειτουργεί ανταγωνιστικά προς αυτήν. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να υπάρξουν άμεσες παρεμβάσεις που θα εξασφαλίζουν την περιβαλλοντική ισορροπία στην ευρύτερη περιοχή, που θα αίρουν χρόνια προβλήματα και κινδύνους με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις εκατοντάδες δεξαμενές καυσίμων στο Πέραμα.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γ. Γαβρίλης διατύπωσε την άποψη ότι η σημερινή συγκυρία, όπου εξετάζεται η έγκριση ή η απόρριψη του Επιχειρησιακού Σχεδίου του ΟΛΠ, παρέχει την ιστορική ευκαιρία στο Υπουργείο και στην ΕΣΑΛ, να λάβουν υπ’ όψιν τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις που με υπομνήματα και στο δημόσιο λόγο έχουν τεθεί από την Αυτοδιοίκηση και τους Φορείς της πόλης και να συνδράμουν στη συγκρότηση μιας αντίληψης και πρότασης που θα λαμβάνει υπ’ όψιν τις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές προτεραιότητες και προσδοκίες της πόλης και των κατοίκων της.
Ο κ. Υπουργός έδειξε να κατανοεί τις ανησυχίες της Αυτοδιοίκησης και ζήτησε οι δύο πλευρές να συνεργαστούν στενά και συστηματικά για το σύνολο των θεμάτων.
Επιπλέον, ο κ. Υπουργός ενημερώθηκε για τα τρία ερευνητικά περιβαλλοντικά προγράμματα που υλοποιεί η Περιφέρεια Αττικής στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, σε συνδυασμό με την ανάγκη λήψης επιπλέον μέτρων που θα αμβλύνουν χρόνια προβλήματα, όπως η ηλεκτροδότηση των πλοίων απ’ την ξηρά, η ποιότητα και οι συστηματικοί έλεγχοι των καυσίμων, η αναβάθμιση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Περάματος, της επανάχρησης των υδάτων του βιολογικού καθαρισμού της Ψυτάλλειας κ.α.
Τέλος, τέθηκε το ζήτημα της εξασφάλισης της εύκολης, ασφαλούς και αξιοπρεπούς πρόσβασης των ΑΜΕΑ στα πλοία της ακτοπλοίας, θέμα για το οποίο η πολιτική η ηγεσία του Υπουργείου έχει προβεί στην έκδοση της σχετικής εγκυκλίου.