Εξελίξεις στην Υποθαλάσσια σήραγγα ΠΕΡΑΜΑ – ΣΑΛΑΜΙΝΑ. Έτοιμοι να «κονταροχτυπηθούν» σε έναν ακόμα διαγωνισμό εμφανίζονται οι κατασκευαστικοί όμιλοι ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις και ΜΕΤΚΑ, καθώς θα βρεθούν σύντομα αντιμέτωποι στο πλαίσιο του έργου παραχώρησης της Υποθαλάσσιας Ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος.
Πρόκειται για ένα από τα έργα που «ωριμάζει» σταδιακά από το 2014 και μετά και αφορά στην δημιουργία μιας υποθαλάσσιας σήραγγας διέλευσης οχημάτων, με την οποία θα επιταχυνθεί η σύνδεση μεταξύ του ομώνυμου νησιού του Αργοσαρωνικού και της ενδοχώρας, ενώ είναι και από τα πρώτα που εντάχθηκαν στο περίφημο πακέτο Γιουνκέρ.
Αν συνεκτιμηθεί δε ότι η εν λόγω γραμμή συγκαταλέγεται μεταξύ των πέντε πιο πολυσύχναστων σε όλην την Ευρώπη (σε ημερήσια βάση), είναι προφανές ότι το ενδιαφέρον αναμένεται μεγάλο, καθώς εκτός από το σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο των περίπου 350 εκατ. ευρώ, σημαντικές αναμένονται και οι χρηματοοικονομικές ροές σε βάθος χρόνου, από την εκμετάλλευση της σήραγγας.
Η σύνδεση του Περάματος με τα Παλούκια Σαλαμίνας γίνεται σήμερα με φεριμπότ. Υπολογίζεται ότι τη διαδρομή κάνουν ετησίως περί τα 4 εκατ. Ι.Χ. και 11 εκατ. επιβάτες.
Το αρχικό σχέδιο περιελάμβανε την κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας μήκους περίπου 1,1 χλμ. με τις εκατέρωθεν προσβάσεις της (συνολικό μήκος έργου περί τα 3 χλμ.) από τον ανισόπεδο κόμβο Περάματος μέχρι τoν κόμβο Παλουκίων, καθώς ενδεχομένως και των οδικών τμημάτων παράκαμψης των πόλεων Περάματος και Σαλαμίνας, μήκους περίπου 14,5 χλμ.
Η σήραγγα θα ξεκινά από την περιοχή του Περάματος κοντά στην περιοχή του κολυμβητηρίου όπου θα δημιουργηθεί και ο σχετικός κόμβος και θα καταλήγει στη Σαλαμίνα ανάμεσα από το νησάκι του Αγίου Γεωργίου και την είσοδο του Ναυστάθμου (δεξιά από τα φέρυ).
Για να υπάρξει καλύτερη διοχέτευση των οχημάτων θα διαπλατυνθεί ο υπάρχων άξονας εκεί και στη συνέχεια θα «κουμπώσει» με το υφιστάμενο δίκτυο του νησιού.
Το έργο έχει καθυστερήσει σημαντικά να προχωρήσει, καθώς προκρίθηκε η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου (όπως είχε συμβεί και με τα έργα των μεγάλων οδικών αξόνων που ολοκληρώθηκαν στο τέλος του 2017), βάσει της οποίας οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν προτάσεις υλοποίησης, σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς και την τοπική αυτοδιοίκηση.
Εν τέλει, αυτή η διαδικασία οδήγησε στην απόφαση της εκπόνησης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία και οδεύει προς ολοκλήρωση σε λίγες εβδομάδες.
Μόλις αυτό συμβεί, θα πρέπει να εγκριθεί από την Περιφέρεια και το Υπουργείο Υποδομών κι εν συνεχεία να οριστεί ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών, από τις οποίες θα προκύψει εν τέλει ο ανάδοχος.
Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται ότι είναι εφικτή η έναρξη των εργασιών πιθανώς κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020. Μέχρι τότε θα έχει ξεκαθαρίσει και το «θολό» τοπίο που έχει διαμορφωθεί εσχάτως στον κατασκευαστικό κλάδο, με τις διαδοχικές προσφυγές για τον αποκλεισμό από διαγωνισμούς, των ομίλων που ενεπλάκησαν στην υπόθεση του «καρτέλ» των εργολάβων και δη εκείνων που συμμετείχαν στην διαδικασία διευθέτησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, για την μείωση του προστίμου.
Με δεδομένο μάλιστα ότι οι εν λόγω εταιρείες είναι οι μεγαλύτερες της χώρας (Άκτωρ, ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ, Intrakat κτλ.), αντιλαμβάνεται κανείς το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί.
economistas.gr