Τα αποκαλυπτηρίων του γλυπτού ξεκίνησε με δέηση από τον Μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ, στη μνήμη των Μανιατισσών που έδωσαν τη ζωή τους στον αγώνα της Απελευθέρωσης,
Δήλωσε ο κ. Βοϊδονικόλας, «το χώμα της Μάνης είναι φτωχό αλλά πλούσιο σε ήρωες»
Η μορφή του γλυπτού η Μανιάτισσα ηρωίδα κρατά στο ένα της χέρι το δρεπάνι, προς τιμήν της μάχης και στο άλλο το παιδί της.
Ο συμβολισμός ήταν που συγκίνησε τον Βαγγέλη Μαρινάκη, που αποφάσισε αμέσως να αναλάβει το κόστος της ανέγερσής του.
Ο δήμαρχος κ. Μώραλης Δήλωσε : «Δεν ξέρω αν ήταν θέλημα Θεού, αλλά η ανέγερση του αγάλματος συνέπεσε με τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Επανάσταση, οπότε η προτροπή να παραμείνει εδώ για ένα χρόνο πριν μεταφερθεί στο μετρό Μανιάτικα ήταν σωστή και έγινε ομόφωνα δεκτή».
Ο δωρητής Βαγγέλης Μαρινάκης : «Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που βρίσκομαι σήμερα εδώ να εγκαινιάσουμε το άγαλμα της ηρωίδας Μανιάτισσας.
Μην ξεχνάμε ότι η επανάσταση ξεκίνησε στις 17 Μαρτίου στην Αρεόπολη και μετά από 200 χρόνια βρισκόμαστε εδώ σε μια ελεύθερη δημοκρατική και κυρίαρχη χώρα.
Η κ. Δήμητρα Κούβαρη, νυν πρόεδρος της Ένωσης Απανταχού Μανιατών «Η Μάνη», η οποία είναι η νεότερη αλλά και η πρώτη γυναίκα που έχει βρεθεί σε αυτή τη θέση.
Χαιρετίζοντας το άγαλμα, τόνισε τη σημασία του θάρρους των Μανιατισσών σε μια εποχή πατριαρχική, όταν ο κόσμος «ήταν πλασμένος από τους άντρες για τους άντρες», ενώ στάθηκε και στην ψυχή της Μανιάτισσας, που έδινε «την ευχή της αλλά και την κάταρά της, όπως λέμε στη Μάνη».
Τέλος, τον λόγο πήρε ο γλύπτης που φιλοτέχνησε το έργο, ο Μανιάτης Πέτρος Γεωργαρίου, που στάθηκε ιδιαιτέρως στον ρόλο που διαδραματίζουν τόσο τα σύμβολα που τρέπονται σε αγάλματα, όσο και οι δημοτικοί άρχοντες που αποφασίζουν αλλά και, κρίσιμα, οι δωρητές, που καθιστούν εφικτή την υλοποίηση των έργων.
Ακόμη, ανέλυσε τους επιμέρους συμβολισμούς των στοιχείων που επιλέχθηκαν για τη δημιουργία του γλυπτού της Μανιάτισσας Ηρωίδας, αναφέροντας πως το παιδί, πλην της μητρότητας συμβολίζει και τις νέες ιδέες, ενώ το δρεπάνι είναι ένα εργαλείο της καθημερινότητας.
«Η κίνηση της Μανιάτισσας δείχνει ότι υπερασπιζόμαστε την ύπαρξή μας, τις αξίες και τα ιδανικά μας αδιαπραγμάτευτα και τα μεταλαμπαδεύουμε μέσω της νέας ζωής», τόνισε και συνέχισε: «Το μαντήλι έχει ανοίξει, δεν κρύβει το πρόσωπο της γυναίκας, αποτυπώνοντας την ελευθερία. Το πόδι της, που επίσης την εποχή εκείνη καλυπτόταν, είναι γυμνό, πατά γερά τον βράχο και γειώνεται. Είναι ταπεινή. Όπως τα αγάλματα της Νίκης, κάνει ένα βήμα προόδου και θάρρους, ενώ το σκούρο χρώμα του γλυπτού δηλώνει τον χρόνο που μας συνοδεύει σαν σκιά».
«Στόχος είναι να γίνει ένα σημείο αναφοράς και συνάντησης», κατέληξε.
Στη συνέχεια, το κοινό απόλαυσε παραδοσιακά μανιάτικα τραγούδια, εμπνευσμένα από την αυτοθυσία των Μανιατισσών, από την κ. Βασιλική Καρακώστα, συνοδεία γυναικών ντυμένων με παραδοσιακές φορεσιές της Μάνης. Το κοινό, απαρτιζόμενο εν πολλοίς από Μανιάτισσες και Μανιάτες του Πειραιά, συμμετείχε τραγουδώντας αυθόρμητα, παρά τις μάσκες που δεν επέτρεπαν στις φωνές να ακουστούν ελεύθερα.
Στη συνέχεια ακολούθησε κατάθεση στεφάνων από τους επισήμους, τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή στη μνήμη των ηρωίδων Μανιατισσών και η τελετή έληξε με την ανάκρουση του Εθνικού Ύμνου από τη φιλαρμονική.